Turvallisuuden tunne työyhteisössä on työntekoa vahvistava ja haittaava puoli.

Tuoreena sairaanhoitajana ei haluaisi kuormittaa vanhempia kollegoitaan, saati lääkäreitä jatkuvilla kysymyksillä, mutta kysyvä ei tieltä eksy, eihän? Joskus epämiellyttävä turvattomuuden tai epätietoisuuden tunne kuitenkin iskee ja silloin käännytään lähimpänä olevan kollegan puoleen – voiko tämä olla näin? Yleensä asia ratkeaa helposti.

Luultavasti kukaan työyhteisössä ei oleta jokaisen tietävän kaikesta kaikkea ja hallitsevan jokaista asiaa niinkin kattavalla alueella kuin lasten sisätaudit. Jokaisen eteen tulee välillä tilanne, jossa omat neuvot ja kokemus eivät anna vastausta. Silloin jokaisella on oikeus ja velvollisuus kysyä neuvoa.

Jouduin hiljattain tilanteeseen, johon olin valmistautunut hyvin kollegoiden ohjeistuksin sekä lukemalla tulevasta tilanteesta etukäteen. Silti eteeni tuli kysymys, johon en saanut vastausta edes kysymällä asiasta vielä korkeammalta taholta. Näissä tilanteissa tulisi ensisijaisesti muistaa, miksi saamme työstämme palkkaa. Emme siksi, että lääkärit olisivat töissä hoitajia varten tai hoitajat lääkäreitä varten, vaan jokainen meistä työskentelee potilaiden edun mukaisesti turvaten heille mahdollisimman hyvän hoidon. Turvallisen hoidon toteutumiseksi pitäisi muistaa, miksi teemme yhteistyötä ja kunnioittaa jokaisen ammattiryhmän roolia potilaan edun ajajana.

Hätätilanteessa turvallisuuden tunne korostuu. Työntekijöiden keskinäiset suhteet ja yhteenkuuluvuuden tunne korostuvat silloin, kun pienen elämän turvaamiseksi tehdään töitä 200% tehokkaasti, ylitöinä kelloon katsomatta. Myös lääkäreiden keskinäiset sekä hoitajien ja lääkäreiden väliset suhteet ja luottamus heijastuvat tilanteeseen ja joutuvat koetukselle. Tiimityö on tehokasta, kun jokainen tuntee olonsa turvalliseksi ja tuntee olevansa osa kokonaisuutta. Hätätilanteessa jokainen ottaa roolinsa, ja jokaisen rooli on tärkeä. Myös sen, joka pyörittää puoli osastoa yksin, muiden lähtiessä avuksi toisaalle. Työtiimin suhteista kertoo välitön kannustava ja positiivinen palaute ja syvä helpotuksen huokaus aina kun tilanne vakiintuu ja rauhallisuus tilanteen ollessa päällä.

Me-henkeä ei voi näytellä, se tulee syvempää. Ulkopuoliset kiitokset ja työstä saatu ”kunnia”, joka jaetaan koko työtiimin kanssa, kertoo paljon arvostuksesta työkavereita kohtaan. Luonnollisesti parhaimpia kiitoksia ovat hyvät uutiset. Hätätilanne on todellinen näytön paikka, jossa punnitaan välinpitämättömyys, osaaminen ja välittäminen. Hetkeksi menetettyä turvallisuuden tunnetta vahvistaa hitusen se, että hädässä saat puhelinsoitolla juosten saapuvaa apua.

Kysyminen on varmistamista. Varmistaminen on ennakointia. Ennakointi turvallisuutta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.